czwartek, 4 czerwca 2015

Jak przygotować się do batalii o wydanie książki?

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Każdy o tym wie.

Obecnie w większości wydawnictw praktykuje się przyjmowanie propozycji wydawniczych w formie plików dołączonych do wiadomości e-mail. Tylko w trzech przypadkach spotkałam się z tym, że wydawnictwo prosiło o wysłanie wydruku. Skupmy się zatem na formie elektronicznej.
Co ma żołnierz pod łóżkiem? Porządek.
Jak powinien wyglądać plik? Schludnie. Czyli czcionka Times New Roman. Wielkość 12. Odstępy między wierszami 1,5. Tekst wyjustowany. Wcięcie akapitu 1,25cm. Bez eksperymentów, dziwnych krojów liter i tak dalej. Warto ponumerować strony (dyskretnie). Ja umieszczam nagłówek - na górze - zawierający mój pseudonim oraz tytuł. To powoduje, że osoba czytająca zakoduje te informacje w trakcie czytania.
Do pliku z tekstem dołączam streszczenie, konspekt oraz coś, co sama wymyśliłam czyli zestawienie fragmentów recenzji moich czytelniczek Beta. Czytelnik Beta? To osoba, która czyta jako jedna z pierwszych daną publikację. A skąd mam te recenzje? Do każdej osoby oprócz pliku z tekstem wysyłam również ankietę z pytaniami. Ostatnio stosuję metodę: plik z tekstem, plik ze streszczeniem i trzeci recenzje + krótki konspekt.
Jeszcze o recenzjach. Naprawdę warto się przyłożyć i przygotować dobrze ankietę. To bardzo pomocne narzędzie. Moja zawiera ponad 20 pytań. Pytam, czy bohaterowie są dobrze scharakteryzowani, kto jest ulubionym bohaterem i dlaczego, a który nie przypadł do gustu? Ciekawa jestem, czy czytelnik się wzruszył lub rozbawił i jeśli tak, jaki fragment to spowodował. Czy opisy są plastyczne, czy nie ma błędów logicznych, merytorycznych, itd.
Wracając do naszych wydawnictw. Oczywiście w liście do wydawnictwa należy się przedstawić i nie tylko się, bo naszą propozycję również, a może przede wszystkim. Czyli krótko opisujemy co to, dla kogo, jak obszerne i z jakiego gatunku. Rozmiar powieści określamy w tysiącach znaków ze spacjami lub w arkuszach wydawniczych (40.000 znaków ze spacjami). Gatunek - czy to kryminał, horror, romans, obyczaj etc. Dla kogo? Czy dla dorosłych, dzieci, młodzieży (tzw.YA lub NA - YA to Young Adult czyli 16+ a NA to New Adult czyli 18+), kobiet, mężczyzn, ogółu populacji itd...


Ciąg dalszy nastąpi...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz