Pierwsze wrażenie jest
najważniejsze. Każdy o tym wie.
Obecnie w większości wydawnictw
praktykuje się przyjmowanie propozycji wydawniczych w formie plików dołączonych
do wiadomości e-mail. Tylko w trzech przypadkach spotkałam się z tym, że
wydawnictwo prosiło o wysłanie wydruku. Skupmy się zatem na formie
elektronicznej.
Co ma żołnierz pod łóżkiem?
Porządek.
Jak powinien wyglądać plik? Schludnie.
Czyli czcionka Times New Roman. Wielkość 12. Odstępy między wierszami 1,5.
Tekst wyjustowany. Wcięcie akapitu 1,25cm. Bez eksperymentów, dziwnych krojów
liter i tak dalej. Warto ponumerować strony (dyskretnie). Ja umieszczam
nagłówek - na górze - zawierający mój pseudonim oraz tytuł. To powoduje, że
osoba czytająca zakoduje te informacje w trakcie czytania.
Do pliku z tekstem dołączam
streszczenie, konspekt oraz coś, co sama wymyśliłam czyli zestawienie
fragmentów recenzji moich czytelniczek Beta. Czytelnik Beta? To osoba, która
czyta jako jedna z pierwszych daną publikację. A skąd mam te recenzje? Do
każdej osoby oprócz pliku z tekstem wysyłam również ankietę z pytaniami.
Ostatnio stosuję metodę: plik z tekstem, plik ze streszczeniem i trzeci
recenzje + krótki konspekt.
Jeszcze o recenzjach. Naprawdę
warto się przyłożyć i przygotować dobrze ankietę. To bardzo pomocne narzędzie.
Moja zawiera ponad 20 pytań. Pytam, czy bohaterowie są dobrze
scharakteryzowani, kto jest ulubionym bohaterem i dlaczego, a który nie przypadł
do gustu? Ciekawa jestem, czy czytelnik się wzruszył lub rozbawił i jeśli tak,
jaki fragment to spowodował. Czy opisy są plastyczne, czy nie ma błędów
logicznych, merytorycznych, itd.
Wracając do naszych wydawnictw. Oczywiście
w liście do wydawnictwa należy się przedstawić i nie tylko się, bo naszą
propozycję również, a może przede wszystkim. Czyli krótko opisujemy co to, dla
kogo, jak obszerne i z jakiego gatunku. Rozmiar powieści określamy w tysiącach
znaków ze spacjami lub w arkuszach wydawniczych (40.000 znaków ze spacjami).
Gatunek - czy to kryminał, horror, romans, obyczaj etc. Dla kogo? Czy dla
dorosłych, dzieci, młodzieży (tzw.YA lub NA - YA to Young Adult czyli 16+ a NA
to New Adult czyli 18+), kobiet, mężczyzn, ogółu populacji itd...
Ciąg dalszy nastąpi...